بچه های شیمی.بهمن 90.حکیم سبزواری

من سلام میگم به همه..این پست مربوط میشه به توضیحاتی درباره ی تعین دانسیته جامدات..امیدوارم که بدردتون بخوره..همین..


تعاریف:

دانسیته عبارتست از نسبت جرم یک ماده به حجم آن در دمای مشخص و فشار 1 اتمسفر.

o دانسیته نسبی:(Relative Density) دانسیته نسبی یا چگالی عبارت است از نسبت جرم واحد حجم ماده مورد نظر در دمای معین به آب خالص در یک دمای مرجع. دمای آب مرجع 4oC در نظر گرفته میشود، دمایی که در آن دانسیته نسبی و دانسیته واقعی آب برابر است و آب دراین شرایط بیشترین دانسیته را دارا ست.(d=0.999972 gr/cc)

o دانسیته نسبی یک گاز عبارت است از نسبت جرم حجمی گاز مورد نظر در دمای معین به دانسیته هوا در شرایط استاندارد([1]STP). شرایط STP برای گازها عبارت است از دمای 0oC و فشار 1.00atm فقط در صنایع گاز طبیعی شرایط استاندارد برای گاز را فشار 1atm و دمای 15oC در نظر میگیرند.

واحدها ی دانسیته:

عمومی ترین واحدهای بیان دانسیته lbm/ft3 lbm/gal gr/Cm3 kg/m3 می باشند.

هدف از اندازه گیری دانسیته:

درصد ترکیبات سبک و سنگین در یک برش نفتی نسبت مستقیم با دانسیته آن دارد هر چه اجزای سبک تر در یک برش نفتی بیشتر باشند دانسیته آن کمتر است و هر چه اجزای با جرم ملکولی بالاتر بیشتر باشند دانسیته مخلوط بیشتر خواهد بود. لذا با اندازه گیری دانسیته میتوان به حدود ترکیب درصد یک مخلوط نفتی و یا نفت خام پی برد همچنین در مورد گازها هر چه درصد اجزای سبک تر بیشتر باشد دانسیته گاز کمتر است. با توجه به نسبت دانسیته با در صد اجزای سبک تر این اندازه گیری مبنای قیمت گذاری ترکیبات نفتی میباشد.

یکی دیگر از کاربردهای اندازه گیری دانسیته استفاده از آن برای تعیین غلظت یک جزء در محلول میباشد برای مثال اندازه گیری غلظت MEG در آب غلظت اسید ها و نیز غلظت برخی نمک ها و بازها در آب با استفاده از تعیین دانسیته آنها صورت میگیرد.

لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید...



ادامه مطلب ...


           
پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, :: 17:23
رضا بخشی

تاریخچه:

تاریخچه اندازه گیری مقدار اسیدی مایعات بصورت الکتریکی در سال 1906 آغاز شد زمانیکه ماکس کرمر (Max Cremer) در مطالعات خود بر روی واسط های مایع (بر هم کنش بین مایعات و جامدات) دریافت که واسط بین مایعات می تواند با پف کردن یک حباب کوچک شیشه ای و قرار دادن یک مایع داخل آن و دیگری در بیرون مورد مطالعه قرار گیرد. به این روش ولتاژ الکتریکی ایجاد شد که قابل اندازه گیری بود.

این نظریه توسط فریتز هاربر Fritz Haber (کسی که  پیوند بین آمونیاک و کود شیمیایی را بوجود آورد.) و زیگمن کلمسویچ ‌Zygmunt Klemsiewicz کشف کرد که حباب شیشه ای (که او آنرا الکترود شیشه ای نامید) می تواند برای اندازه گیری فعالیت یون هیدروژن استفاده شود و اینکه تابع لگاریتم می باشد.

متخصص بیوشیمی دانمارکی سورن سورنسن Soren Sorensen مقیاس PH را در سال 1909 بوجود آورد.

بدلیل اینکه مقدار مقاومت دیواره شیشه بسیار بالا می باشد ، معمولا بین 10 تا MΩ 100، ولتاژ الکترود شیشه ای تا قبل از اختراع تیوبهای الکترونی نمی ترانست دقیقا اندازه گیری شود. بعدها اختراع ترانزیستورهای اثر میدانی (FETs) و مدارات مجتمع(ICs) با جبران حرارتی، اندازه گیری دقیق ولتاژ الکترود شیشه ای را ممکن ساخت.

ولتاژ تولید شده توسط یک واحد PH مثلا از (8.00- 7.00=PH) معمولا حدود mv60 می باشد. اگر چه PH سنجهای کنونی شامل ریزپردازنده هایی هستند که امکان تصحیح دما و کالیبراسیون را دارند، هنوز هم PH  سنجهای مدرن مشکل رانش(تغییرات تدریجی) را دارند و ضرورت کالیبراسیون مکرر آنها را باعث میشود.

اصلاحات انجام شده در شیمی شیشه باعث شد تا آلودگیهای ناشی از یونهای نمک و هالوژن متوقف شود. الکترود مرجع، که بطور سنتی از کلرید نقره استفاده میشد(AgCl) با الکترود جیوه سفید(HgCl2) در محلول کلرید پتاسیم(KCl) بعنوان ژل (شبیه ژلاتین) جایگزین شد. اما الکترودها عمر دائمی ندارند و زمانیکه رانش آنها از حد قابل قبول فراتر رفت یا زمان تثبیت طولانی شد باید تعویض شوند

 

بدو برو ادامه مطلب:



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 11:48
محمد ابراهیم پیرگزی

 آب ....... عجب اسم جذابی که تو خودش کلی حرف دارد . اما ما با قضیه ادبی کاری نداریم میریم درست سر اصل مطلب:

 

بدو برو ادامه مطلب:

(اگه میخاید از امیری نمره خوب بگیرید)

..............

.......................

..........................................خود دانید



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 11:39
محمد ابراهیم پیرگزی

بیشتر واکنش های شیمیایی  برگشت پذیریا دو طرفه می باشند.درواقع ابتدا سرعت واکنش رفت( مستقیم ) بیشترازواکنش برگشت (معکوس)  می باشد. ولی باکم شدن مواد واکنش دهنده از سرعت واکنش رفت کاسته شده وباتولید وافزایش غلظت فرآورده کم کم بر سرعت واکنش برگشت افزوده می شود تاآن جا که سرعت واکنش رفت برابر سرعت واکنش برگشت می شود دراین زمان دو واکنش باسرعت یکسان اما دردو جهت عکس صورت می گیرد بنابراین تعادل برقرار می شود به طوری که غلظت های مواد مو جود تغییر نمی نماید درحالی که واکنش هادرحال انجام هستند.یعنی این گونه تعادل ها پویا می باشند.

       

                                سرعت واکنش برگشت = سرعت واکنش رفت

بدو برو ادامه مطلب:



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 11:16
محمد ابراهیم پیرگزی

اسیدهای چندپروتونی ترکیب هایی هستند که دارای بیش از یک هیدروژن اسیدی هستند و به طور متوالی تفکیک می‌شوند.

اسیدهای تک پروتونی تنها یک واکنش تکفکیک دارند و فقط یک ثابت تفکیک اسید دارند:

HA(aq) + H۲O(l) H۳O+(aq) + A(aq)         Ka

یک اسید دوپروتونی (در این جا آن را با H۲A نشان می‌دهیم) بسته به مقدار pH می‌تواند یک یا دو واکنش تکفکیک داشته باشد. هر واکنش یک ثابت تفکیک اسید دارد، K و K:

H۲A(aq) + H۲O(l) H۳O+(aq) + HA(aq)       K
HA(aq) + H۲O(l) H۳O+(aq) + A۲−(aq)       K

ثابت تفکیک اولی همواره بیشتر از دومی است، یعنی K > K. برای مثال سولفوریک اسید (H۲SO۴) می‌تواند یک پروتون بدهد و به آنیون بی‌سولفات (HSO۴) تبدیل شود. هنگامی که K بسیاز بزرگ باشد، در این صورت می‌تواند دومین پروتون خود را بدهد و به آنیون سولفات (SO۴۲−) تبدیل شود. (SO۴۲−) هم مقدار متوسطی دارد. مقدار بزرگ K در اولین تفکیک باعث می‌شود که سولفوریک اسید، اسیدی قوی باشد. همانند این، مقدار کوچک کربنیک اسید (H۲CO۳) می‌تواند اولین پروتون را بدهد و به آنیون بی‌کربنات (HCO۳) تبدیل شود و دومین پروتون را بدهد و به کربنات (CO۳۲−) تبدیل شود. هر دو مقدار Ka کوچک هستند اما داریم K > K.

یک اسید سه‌پروتونی (H۳A) می‌تواند یک یا دو یا سه پروتون بدهد و سه مقدار ثابت تفکیک برای آن وجود دارد، به طوری که K > K > K>:

H۳A(aq) + H۲O(l) H۳O+(aq) + H۲A(aq)        K
H۲A(aq) + H۲O(l) H۳O+(aq) + HA۲−(aq)       K
HA۲−(aq) + H۲O(l) H۳O+(aq) + A۳−(aq)         K

یک مثال غیرآلی از اسید سه‌پروتونی فسفریک اسید (H۳PO۴) است. تمام پروتون‌ها می‌توانند از دست داده شوند و به H۲PO۴، سپس HPO۴۲−، و در آخر PO۴۳− تبدیل شود. یک مثال آلی از اسید سه‌پروتونی اسید سیتریک است، که می‌توانند تمام پروتون‌های خود را بدهد و در انتها به یون فسفات تبدیل شود.



           
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 10:48
محمد ابراهیم پیرگزی

من سلام میگم به همه و ازتون ممنونم که به وب کلاس سر میزنید.

دوستان عزیز میخواستم بگم که اگر تمایل دارید مطلبی از شما تو وبلاگ قرار بگیره، پیشنهاد میکنم که حتما تو وبلاگ نویسنده بشین..اینطوری خیلی بهتره..چون بلاخره بازدید کننده میتونه برای اون مطلبی که از شما تو وبلاگ قرار گرفته نظر بده...

یه چیز مهم تر،دوستانی که میخوان به هر طریق مطلبی تو وبلاگ بذارن(یا نویسندگی یا از طریق فرستادن متنشون به ایمیل وبلاگ)حتما یادشون باشه که نام و نام خانوادگیشون حتما باید ذکر بشه(چون این یه وبلگ گروهی و یکی از شرایطش اینه که کسی که متنی رو تو وب میذاره باید شناخته شده باشه)در غیر اینصورت متن تو وبلاگ قرار نمیگیره..

ممنون از همه..



           
پنج شنبه 20 مهر 1391برچسب:, :: 13:11
رضا بخشی

من سلام میگم به همه ی همکلاسیای عزیز و همینطور تمامی بازدید کننده های محترم.امیدوارم که حال دلتون خوب باشه..

خب دوستان عزیز  این پست مربوط میشه به قدرت اسیدی و ساختار مولکولی که سعی کردم توضیحات بیشتری قرار بدم از آنچه که استاد سر کلاس ارائه داد..

فقط دوستان توجه داشته باشن که کلماتی رو که با رنگ آبی مشخص کردم دارای توضیحات بیشتری هستن و با کلیک کردن روی اون کلمات به صفحه توضیحات منتقل میشین...چیزی دیگه ای ندارم بگم و فقط امیدوارم که بدردتون بخوره...همین..


لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید...



ادامه مطلب ...


           
پنج شنبه 20 مهر 1391برچسب:, :: 10:47
رضا بخشی

آشنا بودن با وسایل و ابزار آزمایشگاهی بخش مهمی از مهارت هایی است که برای هر فعالیت علمی و پژوهشی در زمینه شیمی به آن نیازمندید. در این جا اجمالاً با مهم ترین ابزارهایی که در فعالیت های علمی شیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا می‌شوید. برای آشنا شدن با نحوه استفاده از هر کدام از این وسایل روی نام وسیله که با رنگ ابی مشخص شده  کلیک کنید.


لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید...



ادامه مطلب ...


           
سه شنبه 18 مهر 1391برچسب:, :: 13:4
رضا بخشی

 من سلام میگم به همه ی همکلاسیان عزیز..امیدوارم که حالتون حسابی خوب باشه...

دوستان عزیز برای دریافت برنامه ی فرترن نسخه 77میتونید به انتشارات دانشگاه،واقع در طبقه ی همکف دانشکده ادبیات مراجعه کنید...

من لینک دانلود همین برنامه رو تویه فایل فشرده شده این پایین قرار دادم و کسانی هم که دوست داشته باشن میتونن این برنامه رو دانلود کنند...ولی شخصا پیشنهاد میدم که این برنامه رو از انتشارات بگیرید چون اون نسخه اکتیو هست واین نسخه ی دانلودی رو نمیدونم چون خودم امتحان نکردم....موفق باشید.




           
سه شنبه 18 مهر 1391برچسب:, :: 12:41
رضا بخشی

درود میگم به همه ی همکلاسیان عزیز...امیدوارم که این مطالب که تو وب قرار گرفته بدردتون بخوره ...

دوستان و همکلاسیان عزیز لطف کنید نظرات خودتونو به ما بگید..ممنون میشم..



لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید...



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, :: 19:5
رضا بخشی

درباره وبلاگ


این یک وبلاگ گروهی از بچه های شیمی ورودی 90دانشگاه حکیم سبزواری است که سعی میشه توی این وبلاگ مطالبی قرار بگیره که واقعا بیننده ازش راضی باشه(به امید خدا)
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بچه های شیمی.بهمن 90.حکیم سبزواری و آدرس shimibahman90.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 91
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1


Alternative content