نظریه اسید وباز
 
بچه های شیمی.بهمن 90.حکیم سبزواری

تعریف برونستد و لوری از اسید و باز

با توجه به تحلیلهای فوق ، "برونستد" و "لوری" ، مستقل از یکدیگر به تعریف جدید و جامع‌تری برای اسید و باز رسیدند که بر اساس داد و ستد پروتون استوار است. مطابق نظریه برونشتد و لوری ، اسید ماده‌ای است که پروتون می‌دهد و باز ماده‌ای است که پروتون می‌پذیرد. اغلب برای سهولت بیان ، این نظریه را نظریه برونستد می‌نامند و مثلا می‌گویند که HCl اسید برونشتد است، یعنی پروتون می‌دهد، یا اینکه می‌گویند که NH3 باز برونشتد است، زیرا پروتون می‌پذیرد.

بدیهی است که برای پذیرش پروتون ، باید جفت الکترون آماده برای این کار وجود داشته باشد. مانند NH3 و NaOH.

استفاده از نظریه آرنیوس در کنار نظریه برونستد و لوری

با طرح شدن مفهوم برونشتد و لوری ، تئوری آرنیوس را کلا فراموش نمی‌کنیم. از این تئوری هنگام انجام بررسیهای ساده‌تر و در مقیاس محدودتر مربوط به محلولهای آبی اسیدها و بازها استفاده می‌کنیم.

 

اسید و باز مزدوج:

يكي از نظريه هاي اسيد وباز، نظريه لوري – برونستد است . اين نظريه را دردو مورد بررسي مي كنيم
1-
طبق نظريه اسيد و باز لوري – برونستد، در يك واكنش انتقال پروتون اسيد پروتون داده و به باز مزدوج خود تبديل مي شود . همچنين يك باز پروتون گرفته به اسيد مزدوج خود تبديل خواهد شد . اين مفهوم را در واكنش زير مي بينيم .
HCl(aq) + NH3(g)
Cl-(aq) + NH4+(aq)
اسيد مزدوج + باز مزدوج باز + اسيد
2-
يك واكنش اسيد و باز هميشه در جهتي پيشرفت مي كند كه منجر به توليد اسيد و باز ضعيف تر شود . به همين دليل است كه تفكيك يوني اسيدهاي قوي در آب تقريبا كامل است . به عنوان مثال هيدروكلريك اسيد HCl را در نظر مي گيريم . هيدروكلريك اسيد يك اسيد قوي است، پس باز مزدوج آن يعني Cl- باز مزدوج ضعيف آن مي باشد . با يونش اين اسيد در آب اسيد قوي ناپايدار به باز مزدوج ضعيف آن كه پايدار است تبديل مي شود و جهت پيشرفت واكنش به سمت يونش اسيد مي باشد .
HCl(aq) + H2O(l)
Cl-(aq) + H3O+(aq)
باز مزدوج ضعيف اسيد قوي
اين پديده در مورد يونش اسيدهاي ضعيف در آب اهميت زيادي دارد . آيا مي توانيد با توجه به آن جهت پيشرفت واكنش را در يونش يك اسيد ضعيف در آب پيش بيني كنيد؟

 


نظرات شما عزیزان:

همکلاسی
ساعت12:16---20 مهر 1391
من میخوام یه مطلابی بزارم برای اقای پیرگزی ایمیل میکنم خواهشن تو وبلاگتون بزارید ایمیلم که اومد شما نگاه کنید یادتون نره به این ایمیل میفرستم mohammadebrahimpirgazi@ymail.com

ممنون
پاسخ:من سلام میگم به شما همکلاسی عزیز...من میخواستم بگم که باشه مشکلی نیست..به محض اینکه مطلب شما به ایمیل آقای پیرگزی برسه تو وب میذاریم و لی میخواستم بگم که اگه قصد دارین تو وب مطلب بذارین بهتر نیست نویسنده بشین...حالا بازم هر طور که راحتین...ممنون از اینکه از وب سر زدین..


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, :: 18:50
رضا بخشی

درباره وبلاگ


این یک وبلاگ گروهی از بچه های شیمی ورودی 90دانشگاه حکیم سبزواری است که سعی میشه توی این وبلاگ مطالبی قرار بگیره که واقعا بیننده ازش راضی باشه(به امید خدا)
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بچه های شیمی.بهمن 90.حکیم سبزواری و آدرس shimibahman90.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 91
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1